Ik heb geen tijd… als je alles zelf blijft doen ga je niet groeien

Ik heb geen tijd… 

Organisatie op rolletjes of vooral druk, druk, druk… Ondanks dat het jaren geleden heel normaal en vooral interessant was als je als ondernemer vooral druk was, is dat inmiddels verleden tijd. Tijd voor ieder onderdeel van je bedrijf is namelijk vooral een kwestie van goede planning, juiste prioriteringen en stoppen met alle zaken die je minder leuk vindt zelf te blijven doen of vooruit te schuiven. Aktie nemen op het juiste moment is belangrijk voor het ontwikkelen van een bedrijf. Daar gaat het om. Als je alles zelf blijft doen ga je immers niet groeien.

Jouw organisatie

Ervoor zorgen dat alle aspecten van jouw bedrijf goed geregeld zijn is een betere optie. Je bent een bevlogen vakman of vakvrouw en je weet wat je wilt. Daarom ben je ondernemer geworden, toch? Je hoofd houdt zich continue bezig met je bedrijf. Kom je door de hectiek van de dag vaak ook niet voldoende toe aan taken die je belangrijk vindt? Of zijn er zaken waarbij je wellicht niet over voldoende expertise beschikt. Dat begrijp ik, als ondernemer komen er iedere dag heel wat taken op je bord. Door bedrijfsgroei moet je regelmatig nieuwe stappen zetten. Hoe je dat doet? Neem onderstaande taken eens onder de loep en bedenk welke zaken je gemakkelijker kunt doen of door andere kunt laten uitvoeren.

SOM7, wat heb jij iedere dag op je bord?

  1. Dagelijks management
  2. Online Marketing
  3. Financiën
  4. Statistieken
  5. Communicatie
  6. Sales
  7. Het leveren van je dienst/product
(SOM7 – bron Petra Fehring)

Ben jij ook zo graag bezig met jouw specifieke vakgebied?

Logisch, veel ondernemers willen graag bezig zijn met hun vak, datgene dat ze het allerliefste doen en waarvan je ogen gaan stralen als je er over vertelt. Jouw vak dat je zó verschrikkelijk mooi vindt dat je er iedere dag graag je bed voor uitspringt. Zorg dat jouw onderneming zo leuk blijft als je had bedacht. Maar zorg er ook voor dat je een gezonde bedrijfsgroei realiseert. Dan maak je meer klanten blij met je kennis en kunde en vinden nog meer klanten de weg naar jouw bedrijf.

Sta eens even stil en ga werken áán je bedrijf

Aktie ondernemen om een passende oplossing te zoeken is belangrijk. Laat jouw bedrijfsgroei niet de dupe worden van het excuus ‘geen tijd’. Tijd ergens voor maken is tenslotte een keuze. Je hoeft niet alles zelf te doen. Kijk eens kritisch wat en  je andere kunt laten doen en hoe dat werkt. Zet jouw STIP en haak de juiste professionals aan, dan blijft ondernemen ook leuk in de toekomst en wordt je bedrijf nog succesvoller.

Knelpunten op het gebied van marketing, sales en communicatie?

  • PLAN – Maak een structureel plan van aanpak
  • MIDDEL – Kies de middelen die zijn afgestemd op jouw doelgroep
  • DOEL – Start met een 0-meting en houd een SMART geformuleerd doel voor ogen.

Heb je daar geen tijd voor? Denk dan eens aan een externe professional? Zo iemand die kan zorgen voor een professioneel marketingplan, het verzorgen van tekst voor bijv. je website, je nieuwsbrief of je social media en dan ook nog zorgt voor de uitvoering, zodat jij zonder gedoe professioneel gezien wordt door jouw klant. Jouw commercie goed geregeld.

Jopie Bijl

www.echtjopie.nl

Ps. Wat ik zelf uitbesteed? Wat dacht je van mijn administratie. Daarnaast denk ik wekelijks even na hoe ik slimmer kan werken. Stap voor stap voer ik verbeteringen door. Dat bespaart mij lekker veel tijd, die ik dan weer gebruik om mijn klanten werk uit handen te nemen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie