Vijf trends in B2B marketingcommunicatie

Een volwassen online omgeving is een must voor iedere B2B omgeving. Ieder bedrijf houdt zich op enige manier bezig met online zichtbaarheid. Het hebben van een website en een social mediakanaal is niet meer voldoende. Dat blijkt in de praktijk onvoldoende voor het genereren van leads. Menig ondernemer liet afgelopen jaar kansen liggen. Doordat ze ‘de digitale winkel’ niet altijd op orde hadden. De tijd van zogenaamde quickfixes door een snelle tool met prachtige beloftes lijkt voorbij.

Learned Lessons in 2020
Veel bedrijven heroriënteren zich op hun bedrijfsprocessen. Het bewust inzetten van een doelgerichte marketing communicatiestrategie is daar steeds vaker een onderdeel van. Daar waar marketingcommunicatie  in B2B omgevingen een ondergeschoven kindje bleek te zijn, werd  in 2020 zichtbaar dat een volwassen online omgeving belangrijker was dan ooit. Doordat toeleveranciers in technisch gerelateerde B2B bedrijven nog regelmatig denken dat hun industriële afnemers traditioneel denken op het gebied van inkoop. Zo kwamen zij erachter dat concurrerende bedrijven die hun online communicatie op orde hadden, een voorsprong hadden. Daarom zijn veel bedrijven aan het onderzoeken hoe content marketing succesvol kan worden geïntegreerd ter ondersteuning van hun verkoopactiviteiten.

Wat worden de digitale marketingtrends in 2021

  • Succesvolle marketingcommunicatie vraagt om een plan
  • Online volwassenheid is een must
  • Quick fixes werken onvoldoende
  • Een keerpunt naar menselijke maatstaven
  • Marketing automation wordt maatwerk ingezet.

Een succesvolle marketingstrategie vraagt om een plan
Bedrijfsprocessen aanpassen is aan de orde van de dag. Verkoopprocessen zijn daar een belangrijk onderdeel van. Online klantgericht aanwezig zijn is de basis voor strategisch succesvolle marketingcommunicatie. Herkenbaarheid, een heldere en klantgerichte boodschap en online systemen die klanten snel en gemakkelijk brengen bij de informatie die zij zoeken. Bedrijven die succesvol zijn met hun online communicatie, stellen de behoeften van de klant centraal. Hoe beter je jouw eindklant kent, hoe groter de kans is dat jouw strategie succesvol wordt.

Stel jezelf vragen als;

  • Hoe bereik ik mijn doelgroep online?
  • Wat kan ik aanpassen aan mijn salesprocessen?
  • Ga ik straks nog twee uur rijden naar een afspraak?
  • Benut ik alle digitale kanalen optimaal?

Deze impact van online zichtbaarheid op onze salesprocessen is groter dan ooit. Marketing en sales kunnen niet meer zonder elkaar. Echt verbinding met je klant in alle facetten van je bedrijf, dat is de droom van menig marketeer in B2B bedrijven.

Wordt 2021 het jaar dat directies marketingcommunicatie nog verder zullen omarmen? Zullen marketeers vaker commitment krijgen om marketingcommunicatie succesvol door te voeren? Dat online communicatiemiddelen een steeds belangrijkere rol zullen innemen in klantgerichte communicatieprocessen is voor succesvolle bedrijven vanzelfsprekend. Conventionele bedrijven zullen deze trends meer en meer volgen. Onderscheidend en zichtbaar worden begint NU. Omdat online communicatie in 2021 ook in B2B markten niet meer kan achterblijven.

Jopie Bijl

info@echtjopie.nl

tel.nr. 0623229140