website

MKB ondernemer, hoe presteert jouw website?

Kijk jij weleens op jouw bedrijfswebsite, zo ja, doe je dit dan op je desktop, tablet of mobiele telefoon? Google je jouw bedrijfsnaam nog weleens? Zomaar een paar vragen die bij mij opkomen als ik een MKB ondernemer in B2B branches spreek, of het nu gaat om algemene B2B branches of een MKB ondernemer in de bouw en techniek.

We weten allemaal dat het plaatsen van een advertentie niet meer voldoende is om in beeld te komen bij je klant. Juist als MKB ondernemer is online marketing een interessante optie om je doelgroep te bereiken. Met een goede website en een praktische online-planning kun je met een klein marketingbudget mooie contactmomenten realiseren die je helpen om groeistappen te realiseren.

Van weten naar doen

Veel ondernemers vinden online zichtbaarheid belangrijk maar ook lastig. Waar moet mijn online-omgeving dan aan voldoen, hoe weet ik of hij nog voldoet aan de eisen van deze tijd, wat kost dat dan of wie kan mijn website bouwen? Misschien zakt de moed je al in de schoenen. Neem de tijd voor een goede voorbereiding en bedenk alvast wat jij in de toekomst wilt bereiken en wat online daarin kan betekenen. Vergeet vooral ook niet te vragen wat je klant graag van je wil weten.

Jouw website (door) ontwikkelen

Jezelf oriënteren en zorgen voor een goede voorbereiding voorkomt onnodig veel tijd en kosten. Ook voor een websitebouwer werkt het prettig als je een aantal vragen al op orde hebt:

  • Is je domeinnaam geregistreerd (als het je eerste website is)?
  • Waar wordt je website gehost?
  • Wil je de website zelf aanvullen met content?
  • De CMS (content managementsysteem) zelf beheren?
  • Hoe en hoeveel overlegmomenten vinden er plaats?
  • Leg afspraken vast om de website technisch te onderhouden vast

Sta stil bij jouw online zichtbaarheid. Om je (specifieke) doelgroep te bereiken is het nodig om deze goed in beeld te hebben. Als je weet wat hij zoekt of waarom je klant bij jou koopt zal je websitetekst en beeld goed kunnen afstemmen op jouw doelgroep.

  1. Wat is het doel van je website
  2. Wat voor type website wil je, informatief, branding, sales
  3. Hoe wil jij je positioneren in de markt
  4. Wie wil je bereiken
  5. Wat voor look & feel verwacht je van je website
  6. Beschik je over een heldere boodschap voor je klant
  7. enz.…

Een website is eigenlijk nooit helemaal af. Je wilt immers blijvend gevonden worden. Maak een goed plan en neem maandelijks de tijd om hiermee aan de slag te gaan. Geen tijd voor of geen zin in? Ben jij druk bezig met werken andere zaken? Denk er dan eens over om het websiteonderhoud en online zichtbaarheid uit te besteden. Immers als je alles zelf blijft doen kun je niet groeien.

Echt Jopie – commercie goed geregeld

Jopie Bijl

06-23229140

 

8 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *