Marketing en technisch MKB

Marketing, planning en verkoopdoelstellingen 

Veel gehoorde woorden op eindejaars- bijeenkomsten en nieuwjaarsrecepties. Want doelen stellen is goed. Zonder doel immers geen bestemming. Toch zijn kreten als: “ja, we doen wel wat aan marketing, dat hoort nou eenmaal zo” of “Social media dat doen we er af en toe eens bij”, niet van de lucht.

Maar waarom zou je dat dan doen?

Een interessant onderwerp op diezelfde nieuwjaarsbijeenkomst. Sparren met branchegenoten en vrijblijvend informeren binnen mijn B2B doelgroep. Als je net als ik al meer dan twintig jaar met deze specialisten in de bouw, industrie en maintenance hebt mogen samenwerken begrijp je als geen ander hoe enorm veel kennis we in Nederland in huis hebben.

Kennis delen

We hebben veel kennis in huis, maar delen we dat ook? Zijn we dan niet trots op zoveel kennis, vinden ondernemers het niet belangrijk om gezien te worden, zijn we met het oog op concurrentie bang om te delen of blijven we maar ‘lekker gewoon’ doen? In het technisch MKB blijft ‘online marketing’ ‘iets wat in hun branche niet zo ‘n vaart zal lopen’. Grote industriële ondernemingen gaan inmiddels voor. Dat het MKB gaat volgen is zeker, de vraag is alleen wanneer.

Ben jij al in beeld?

Met regelmaat wordt binnen technische bedrijven weinig aandacht besteed aan (online) zichtbaarheid in de markt. Hun kennis ervaren ze als ‘gewoon’ en hun marktsegment zo specifiek dat de klant hen wel zal vinden. Het verkooplandschap verandert echter sneller dan je denkt. Je online zichtbaarheid is niet meer weg te denken, als je tenminste gevonden wilt blijven worden door de klant.

Online zichtbaar maar wel met jouw authentieke boodschap

Marketing blijft nog regelmatig een ondergeschoven kindje. De identiteit van je bedrijf en een gezonde on- en offline marketingmix die past bij het DNA van je bedrijf. Van productgericht naar marktgericht werken met een heldere boodschap. De middelen veranderen maar je boodschap blijft helder. Een boodschap die bij je bedrijf past maar ook is afgestemd op jouw specifieke doelgroep.

Weet jij waarom je klant bij jou koopt? Wat is je boodschap aan jouw doelgroep?

Als je eens van gedachte wilt wisselen… ik sta altijd open voor een goed gesprek.

Jopie Bijl

Echt Jopie – commercie goed geregeld

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *